Home » » MiLo SuaM

MiLo SuaM

MiLo SuaM


Kadar cukai pintu mengikut penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta - MB Selangor

Posted: 18 Dec 2012 04:34 AM PST

KADAR cukai pintu di seluruh negeri Selangor  berdasarkan kadar harga semasa hartanah mengikut penilaian yang dibuat oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta di bawah Kementerian Kewangan.
 
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihak berkuasa tempatan menggunapakai penilaian yang dibuat Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta untuk menetapkan kadar cukai pintu di kawasan mereka.
 
Beliau menegaskan bahawa kadar cukai pintu bukan ditetapkan secara sewenang-wenangnya oleh pegawai-pegawai pihak berkuasa tempatan.
 
Justeru, pihak-pihak yang mempertikaikan kadar itu sama seperti mereka menganggap penilaian yang dibuat Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta itu tidak betul dan tidak boleh dipakai.
 
"Adakah Datuk Donald Lim Siang Chai selaku Timbalan Menteri Kewangan juga beranggapan penilaian ini salah dan menolak penilaian yang dibuat oleh jabatan di bawah kementerian beliau?," soal Menteri Besar.
 
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, sebagai kerajaan negeri yang prihatin dengan masalah rakyat, beliau akan mengarahkan pihak berkuasa tempatan yang terlibat supaya mengadakan perjumpaan dengan persatuan atau individu yang tidak setuju dengan kadar cukai pintu yang dikenakan.
 
Beliau berkata, kerajaan negeri akan meneliti setiap aduan dan sedia memberi potongan bagi kes-kes yang tertentu tetapi pemiliknya perlu membayar kadar penuh apabila mahu menjual hartanah itu.
 
Menteri Besar berkata,  penetapan kadar cukai berdasarkan penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta telah lama digunapakai oleh PBT tetapi tidak pernah dijadikan isu oleh pihak-pihak yang berkepentingan.
 
Justeru, Menteri Besar menasihatkan pihak terlibat khususnya Barisan Nasional berhenti berpura-pura kononnya membela nasib rakyat sedangkan pada masa yang sama terus membisu isu penyelewengan wang rakyat.
 
 
Dikeluarkan oleh
Sekretariat Akhbar
Pejabat Dato' Menteri Besar Selangor


Sent from my BlackBerry®

Jalan 0.9 km berharga RM14.9 juta, Jingga 13 buat laporan SPRM di Sabah

Posted: 18 Dec 2012 12:04 AM PST

BARU selesai bersama Jingga 13 membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM cawangan Sabah berhubung kes kecurigaan terhadap pembinaan sebatang jalan sejauh 0.9 km namun berharga sehingga RM14.9 juta.



JINGGA 13 SABAH hari ini tampil untuk membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM Cawangan Sabah agar siasatan secara menyeluruh dibuat terhadap jalan satu lorong berjarak 0.9 km berharga RM 14.9 juta yang boleh dianggap sebagai jalan paling mahal di Malaysia dan mungkin di dunia .

Jalan raya yang menghubungkan bangunan Yayasan Sabah yang dinamakan juga Menara Tun Mustapha ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah jaraknya hanya 0.9 km. Malah jalan ini dibina bagi menghubung pejabat Ketua Menteri Sabah yang terletak di menara itu ke bangunan Dewan Undangan Negeri Sabah yang hanya berjarak 0.9 km.

Difahamkan bahawa Jabatan Kerja Raya Negeri Sabah mengumumkan bahawa kos jalan tersebut adalah RM14.9 juta. Harga yang cukup luar biasa sedangkan menurut kajian, kos paling tinggi sebatang jalan hanyalah kira-kira RM1 juta sahaja.

Itupun kalau melibatkan laluan yang lebih banyak dan mempunyai jambatan dan sebagainya. Sedangkan JINGGA 13 Sabah mendapati jalan antara bangunan Yayasan Sabah dengan DUN Sabah ini hanya satu lorong sahaja iaitu satu lorong pergi dan satu lorong balik.

Di tengah-tengah jalan ini pula tidak mempunyai sebarang pembahagi jalan antara kedua-dua laluan pergi dan balik.

YB Muhamad Azmin Ali, Timbalan Presiden KEADILAN, merangkap Ahli Parlimen Gombak telah mengemukakan soalan tambahan di Dewan Rakyat sebelum ini berkaitan isu jalan tersebut, malangnya tidak ada sebarang penjelasan diberikan seolah-olah ada sesuatu yang telah disembunyikan .

JINGGA 13 meminta agar SPRM melakukan siasatan dan pendakwaan berkaitan Skandal Jalan Termahal tersebut TERHADAP:

1. Ketua Menteri Sabah , YAB Datuk Seri Musa Aman ,
2. Y.B Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan, Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri
    Pembangunan Infrastruktur dan
3. Pengarah JKR Negeri Sabah
4. Syarikat yang diberikan kontrak oleh JKR

JINGGA 13 juga mendesak agar siasatan dibuat terhadap perolehan tender projek jalan tersebut yang mungkin wujud unsur-unsur rasuah dan penyelewengan dana awam yang melibatkan kos luar biasa pembinaan jalan tersebut berharga RM 14.9 juta .

Ketelusan, keadilan dan integriti SPRM sangat penting dalam menyiasat skandal pembinaan jalan termahal di Malaysia dan di dunia tersebut bagi mengheret penjenayah ke muka pengadilan .

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

ERVEANA ANSARI ALI
Koordinator JINGGA 13 Sabah


ReJaM© "Berani ke SPRM nak siasat kes curi duit rakyat seperti ini? "

Hadi Awang digesa tarik balik amanat kafirkan Umno tiga dekad lalu

Posted: 17 Dec 2012 04:03 PM PST

UNITED Malays No Otak, Umno datang lagi dengan isu kitar semula iaitu isu "amanat Hadi" tahun 1981, tiga dekad yang lalu yang telah berulang kali mereka ulang siar.

Seperti biasa teknik propaganda Umno ialah 3R (Royal, Race, and Religion) kerana isu-isu yang mempunyai tiga unsur ini mudah untuk memperbodohkan orang Melayu. Terutama orang Melayu yang bergantung maklumat kepada TV3 Al-Musyrikin.

Kali ini Umno menggunakan mufti pro-Umno iaitu mufti Perak, Tan Sri Harusani untuk memainkan sentimen religion (agama). Harusani mahu Tuan Guru Hadi Awang tarik balik amanat beliau yang diucapkan di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981, lebih tiga dekad yang lalu [Sinar]



Cuba anda sahabat pembaca lihat sendiri kandungan ucapan Tuan Guru Hadi Awang tersebut. Di manakah ayat yang menunjukkan beliau menuduh United Malays No Otak, Umno sebagai kafir?

Ucapan beliau adalah, Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

Jelas Tuan Guru Hadi Awang menyebut kita akan menjadi kafir jika mengamalkan politik suku, agama suku. Lihat sendiri petikan "manat Hadi" yang disiarkan oleh Utusan Malaysia di bawah ini.



Tuan Guru Hadi Awang tiada pun menyebut Umno kafir, tapi Umno sendiri yang terasa mereka dikafirkan kah kah kah... Apa pun isu ini rasanya sudah berpuluh kali diulang siar dan dijawab, mereka ni tak bosan ke? Atau memang bongok?

Samalah juga isu kening Abby Abadi, sudah berpuluh kali dijawab tapi United Malays No Otak, Umno tetap terus menggunakan isu kening untuk memburukkan pelakon Abby Abadi yang kini bersama Parti Islam, PAS rujuk sini [Abby cukur kening].

Nampak tak bagaimana Umno perbodohkan orang kampung, ayam itek, lembu dan kambeng? Buat isu meletup-letup, bila orang jawab dia senyap sekejap, tapi lain kali dia akan keluarkan lagi isu tersebut meskipun sudah berpuluh kali dikantoikan.

ReJaM© "Asyik kitar isu sama saja, nampak sangat tiada idea, Umno parti orang tua... "

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Hubungi : Facebook | Twitter | BBM pin 28CDCD2A
Copyright © 2012. lipasmalas - All Rights Reserved under Common Creative Attribution
Template Modify from Wordpress Hack
tracker Powered by Blogger